Policys

EasyID:s miljöpolicy

EasyID tillhandahåller produkter och tjänster som effektiverar det dagliga arbetet relaterat till säkerhetsprodukter för identifiering.

Som en konsekvens av att administrativa flöden effektiviseras ser vi att pappersförbrukningen minskar och digitaliseringen skapar en mindre miljöpåverkan. Vi arbetar mycket med att styra markandsföringsmaterial och övriga dokument som man tidigare skrev ut mot våra portaler och hemsidor.

Denna miljöpolicy utgör grunden för EasyID:s miljöarbete. Här definieras hur EasyID påverkar miljön, vem som är ansvarig inom organisationen och hur miljöpolicyn omsätts i mål och handling.

Ansvar

EasyID bedriver ett aktivt miljöarbete i samverkan med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter och strävar efter att uppfylla och överträffa de krav som ställs. EasyID ska som lägst följa tillämpliga lagkrav med avseende på sina miljöaspekter.

Ansvarig för laguppfyllnad och ytterst ansvarig för EasyID:s miljöarbete är verkställande direktören.

Miljöpolicyn kommuniceras till samtliga anställda inom företaget. Det är verkställandes direktörens ansvar att säkerställa att medarbetare som berörs av specifika mål, regler, rutiner eller annan information får del av denna.

Det åligger varje medarbetare att följa de regler och rutiner som företaget har satt upp för sitt miljöarbete. Miljöhanteringen på kontoren sköts av den administrativa personalen. Ansvarig inköpare ansvarar för att miljöhänsyn vägs in vid inköp till företaget.

Miljöaspekter

Företaget har i sin verksamhet identifierat följande områden som sina viktigaste ur miljösynpunkt:

Återvinning

Företagets verksamhet är till största delen av kontorskaraktär och i det dagliga arbetet uppkommer avfall av olika slag, exempelvis papper, emballage, plast. Företaget strävar efter att minska mängden avfall och att det som uppkommer ska återvinnas på ett miljöriktigt sätt.

  • Inköp – Vid inköp är det i första hand genom att välja den miljömässigt bästa leverantören eller produkten som EasyID kan minska sin miljöpåverkan. Vid samtliga inköp av produkter och system ska miljö vägas in som en parameter. Förbrukningsvaror som inköps ska ha någon av de väletablerade miljömärkningarna.
  • Energi – I verksamheten förbrukas energi i form av värme, varmvatten och el. EasyID arbetar såväl för att minska energiförbrukningen som för att den energi som används ska var miljömärkt.
  • Leverantörer – EasyID:s leverantörer påverkar miljön genom exempelvis omhändertagande av utgången eller kasserad utrustning. EasyID ska, förutom att väga in miljö vid val av leverantörer, verka för att minska leverantörernas miljöpåverkan.
  • Kemikalier – I den ringa mängd kemikalier används ska de vara godkända av internt ansvarig och vara det för verksamheten fungerande valet med minst miljöpåverkan.
  • Resor – Vid resor i tjänst övervägs alltid om någon av följande åtgärder är rimliga att genomföra. Val av färdmedel till ett miljövänligare alternativ, exempelvis tåg istället för flyg användande av alternativ till resor såsom videokonferenser samt val av fordon med lägre miljöpåverkan.

Miljömål och egenkontroll

Att bedriva ett aktivt miljöarbete och minska företagets miljöpåverkan är ett fortlöpande arbete med ständiga förbättringar. Årligen görs en uppdatering av denna miljöpolicy och utifrån den omsätts de identifierade miljöaspekterna i miljömål med handlingsplaner för att nå dessa.
Varje år ska kontroll genomföras för att se om miljömålen är uppfyllda. Är så inte fallet ska en aktionsplan upprättas. Ansvarig för denna egenkontroll är verkställande direktören.

Integritetspolicy

Behandling av personuppgifter EasyID Sverige AB

För EasyID Sverige AB är personlig integritet viktigt. Vi eftersträvar en hög nivå av dataskydd. I denna policy förklarar vi hur vi samlar in och använder personuppgifter. Vi beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.


Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter. Kontaktuppgifter står sist i denna text.


Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?


Personuppgifter är alla uppgifter om en levande fysisk person som direkt eller indirekt kan kopplas till den personen. Det handlar inte bara om namn och personnummer utan även om till exempel bilder och e-postadresser.


Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna i IT-systemen, oavsett om det handlar om mobila enheter eller datorer. Det handlar om till exempel insamling, registrering, strukturering, lagring, bearbetning och överföring.


Personuppgiftsansvarig
För de behandlingar som sker inom EasyID:s verksamhet är Tobias Östling personuppgiftsansvarig.
Tobias Östling, VD
tobias.ostling@easyid.se
010-455 04 90, 0722-54 57 48


Vilka personuppgifter samlar vi in om dig och varför?
Vi behandlar i huvudsak ditt namn, personnummer, adress och övriga uppgifter som är kopplande till ditt arbete.
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna fullgöra våra skyldigheter enligt GDPR, personlig integritet och sekretess.

Personuppgiftsbiträden
I en del situationer är det nödvändigt för oss att anlita andra parter. Till exempel olika IT-leverantörer för våra system. De är då personuppgiftsbiträden till oss. Vi kontrollerar personuppgiftsbiträden för att säkerställa att de garanterar säkerheten och sekretessen för personuppgifterna. När personuppgiftsbiträden anlitas sker det bara för de ändamål som är förenliga med de ändamål vi själva har för behandlingen.


Aktörer som är självständigt personuppgiftsansvariga
Vi kan även dela dina personuppgifter med vissa andra aktörer som är självständigt personuppgiftsansvariga, till exempel myndigheter, när vi är skyldiga att lämna ut sådana uppgifter med stöd av lag eller myndighetsbeslut. När dina personuppgifter delas med en aktör som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller den organisationens integritetspolicy och personuppgiftshantering.


Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Vissa uppgifter i bokföringen behöver på grund av lagstiftning till exempel sparas minst sju år.


Vad är dina rättigheter som registrerad?
Som registrerad har du enligt gällande lagstiftning ett antal rättigheter. Du har rätt till att få ett utdrag som visar vilka personuppgifter vi har registrerade om dig. Du kan begära rättelse av felaktiga uppgifter och i vissa fall radering.

Kontakta oss vid frågor om hur vi behandlar personuppgifter.
Om du har frågor om hur vi behandlar personuppgifter kontakta Tobias Östling som är ansvarig för personuppgiftsfrågor.

Scroll to Top